Svar: Grød - mos opstart
21. november 2023
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at du har kunnet bruge mit sidste svar, og at pigerne nu er begyndt at få en rytme, som fungerer bedre for jer alle:) Skønt!
Som jeg læser dit brev, så giver du grøden til frokost? Det vil jeg også anbefale, at du gør, da grød og mælk så kan nå at blive bedre bearbejdet i mave- tarmsystemet. Hvis du giver grød til frokost, og hun gylper før natten, så tænker jeg ikke, at det har noget med grøden at gøre. Der går mange timer imellem, og det burde ikke være grøden, som spiller ind til natten.
Du giver også ganske lidt af gangen, så hun lyder ikke til at være overfyldt med grød. Hun kan dog sagtens have lidt alment ubehag, forkølelse, kvalme og lignende, som kan genere, der er mange syge i øjeblikket.
Du må gerne variere mellem de milde grødtyper som f.eks. hirsegrød, majsgrød og boghvedegrød. Hun må også gerne få lidt risgrød eller quinoagrød, men disse grødtyper bør ikke gives dagligt. Det kan sagtens tænkes, at hendes mave reagerer forskelligt på forskellige grødtyper, så det er fint at forsøge med lidt forskelligt. Hun må i princippet også gerne få både havregrød og øllebrød, men på grund af fiberindholdet, så giver disse grødtyper ofte maven lidt mere at arbejde med, så måske vil det være for voldsomt for hende lige nu...
Du kan også forsøge at komme lidt frugt i grøden. Det kan være en måde at variere på. En hirsegrød smager naturligt forskelligt, alt efter om du kommer lidt pære, æble eller måske lidt jordbærmos på... Hun har dog ikke brug for en masse frugt og bær, lige nu er det rigtig fint med lidt smagsprøver på en ren grød, og så kan du variere lidt hen af vejen. Grød i sig selv smager meget anderledes end mælk, så det er en helt ny oplevelse for hende bare at få grød:)
Der er ikke nogen faste retningslinjer for, hvor hurtigt du kan gå frem. Men jo yngre børn er, når de begynder med skemad, jo længere tid har de brug for. Overgangsperioden bliver længere, jo yngre de er. Jeg vil anbefale, at du giver få skefulde af gangen og stille og roligt øger indtaget, imens du holder øje med, hvordan hendes mave reagerer. Nogen bruger en tommelfingerregel om at skifte grødtype hver 3. dag, så det kan du også forsøge:)
Når hun kan spise 1/2 dl. grød, og maven fungerer godt, så kan du forsøge med lidt grøntsagsmos, og se hvordan hun tager imod dette. Du kan til den tid evt. give lidt grød til frokost, som hun er vant til, og så forsøge med lidt grøntsagsmos om aftenen. Det kan dog sagtens tænkes, at hun ikke er klar til dette før om en måneds tid :)
Når du begynder at give skemad flere gange dagligt, er det ofte også en god idé at bibeholde noget kendt til nogle af måltiderne, så man ikke udskifter alle grød- og grøntsager til hvert måltid. Genkendelighed giver tryghed, og samtidig er det godt for maven, at den ikke skal holde sig til en masse nyt på en gang, når hun ikke er ældre end hun er.
Det er også en god idé at bruge den modermælkserstatning, som hun er vant til i grød og mos. På den måde vil hendes mave også bedre kunne håndtere den fastere føde:)
Med hensyn til motoriske øvelser og stimulation, så er der jo ikke mere end 24 timer i døgnet, og når man har 3 børn under 5 år, skal have hverdagen til at hænge sammen, også selv have lidt søvn, mad osv. så er det, som det er. Du kan naturligt ikke trylle:)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan afsætte nogle bestemte tidspunktet i løbet af dagen, hvor I øver motorik og stimuli. Der er ikke en fast regel for, hvor meget tid, du bør bruge på hvert barn, men generelt gælder at kortere, hyppigere perioder med aktivitet kan være bedre end lange og udmattende perioder. Så lidt har også ret - det er bedre, at du når bare 10 minutter en gang imellem, end at det skal vare en halv time eller mere:)
Det er også vigtigt, at du udnytter de naturlige perioder i hverdagen, hvor der kan blive trænet lidt. Det gælder f.eks. at ligge på maven. Gør det f.eks. til en vane, at du altid placerer pigerne på maven, når du lægger dem fra dig på gulvet, og de er vågne. Læg dem også altid på maven på puslebordet i forbindelse med skiftning, og lad dem f.eks. ligge på maven, når du sidder med dem på skødet.
Det er vigtigt, at du hjælper dem med at bruge både arme og ben, hjælper dem med at trille, dreje om sin egen akse, flytter legetøj omkring dem og hjælper dem med at bevæge sig mod det. Sæt dig på gulvet på en madras eller et legegulv, så du kan stimulere dem begge godt, når de er vågne - og så det er sikkert at trille omkring.
Det er vigtigt, at du pludrer med dem, at I får sagt en masse forskellige lyde, at I har øjenkontakt, at du synger for dem, bruger sange med fagter osv. Sæt en masse ord på alt, hvad I gør sammen, så de hører dig, ser dig, mærker dig på denne måde.
Lav også ting sammen med storebror, når han er hjemme. Pigerne vil sandsynligvis elske at kikke efter ham, og kontakten mellem dem kan være meget givende:) Far går jeg også ud fra er der, så når han er hjemme, så må I hjælpes med at stimulere alle børn på bedste vis. Jeg kan godt forstå, hvis det ikke er muligt for dig at komme ud af døren og at gå til stimulastik, legestue osv. kan være svært. Du kan på nettet finde mange gode øvelser og små filmklip, der kan give dig lidt inspiration til forskellige aktiviteter og øvelser, som du kan lave med pigerne derhjemme:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske