Svar: Grød - mos opstart

21. november 2023

Alder:
4 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at du har kunnet bruge mit sidste svar, og at pigerne nu er begyndt at få en rytme, som fungerer bedre for jer alle:) Skønt!

Som jeg læser dit brev, så giver du grøden til frokost? Det vil jeg også anbefale, at du gør, da grød og mælk så kan nå at blive bedre bearbejdet i mave- tarmsystemet. Hvis du giver grød til frokost, og hun gylper før natten, så tænker jeg ikke, at det har noget med grøden at gøre. Der går mange timer imellem, og det burde ikke være grøden, som spiller ind til natten.

Du giver også ganske lidt af gangen, så hun lyder ikke til at være overfyldt med grød. Hun kan dog sagtens have lidt alment ubehag, forkølelse, kvalme og lignende, som kan genere, der er mange syge i øjeblikket.

Du må gerne variere mellem de milde grødtyper som f.eks. hirsegrød, majsgrød og boghvedegrød. Hun må også gerne få lidt risgrød eller quinoagrød, men disse grødtyper bør ikke gives dagligt. Det kan sagtens tænkes, at hendes mave reagerer forskelligt på forskellige grødtyper, så det er fint at forsøge med lidt forskelligt. Hun må i princippet også gerne få både havregrød og øllebrød, men på grund af fiberindholdet, så giver disse grødtyper ofte maven lidt mere at arbejde med, så måske vil det være for voldsomt for hende lige nu...

Du kan også forsøge at komme lidt frugt i grøden. Det kan være en måde at variere på. En hirsegrød smager naturligt forskelligt, alt efter om du kommer lidt pære, æble eller måske lidt jordbærmos på... Hun har dog ikke brug for en masse frugt og bær, lige nu er det rigtig fint med lidt smagsprøver på en ren grød, og så kan du variere lidt hen af vejen. Grød i sig selv smager meget anderledes end mælk, så det er en helt ny oplevelse for hende bare at få grød:)

Der er ikke nogen faste retningslinjer for, hvor hurtigt du kan gå frem. Men jo yngre børn er, når de begynder med skemad, jo længere tid har de brug for. Overgangsperioden bliver længere, jo yngre de er. Jeg vil anbefale, at du giver få skefulde af gangen og stille og roligt øger indtaget, imens du holder øje med, hvordan hendes mave reagerer. Nogen bruger en tommelfingerregel om at skifte grødtype hver 3. dag, så det kan du også forsøge:)

Når hun kan spise 1/2 dl. grød, og maven fungerer godt, så kan du forsøge med lidt grøntsagsmos, og se hvordan hun tager imod dette. Du kan til den tid evt. give lidt grød til frokost, som hun er vant til, og så forsøge med lidt grøntsagsmos om aftenen. Det kan dog sagtens tænkes, at hun ikke er klar til dette før om en måneds tid :)

Når du begynder at give skemad flere gange dagligt, er det ofte også en god idé at bibeholde noget kendt til nogle af måltiderne, så man ikke ...

Annonce

... udskifter alle grød- og grøntsager til hvert måltid. Genkendelighed giver tryghed, og samtidig er det godt for maven, at den ikke skal holde sig til en masse nyt på en gang, når hun ikke er ældre end hun er.

Det er også en god idé at bruge den modermælkserstatning, som hun er vant til i grød og mos. På den måde vil hendes mave også bedre kunne håndtere den fastere føde:)

Med hensyn til motoriske øvelser og stimulation, så er der jo ikke mere end 24 timer i døgnet, og når man har 3 børn under 5 år, skal have hverdagen til at hænge sammen, også selv have lidt søvn, mad osv. så er det, som det er. Du kan naturligt ikke trylle:)

Det vil være rigtig godt, hvis du kan afsætte nogle bestemte tidspunktet i løbet af dagen, hvor I øver motorik og stimuli. Der er ikke en fast regel for, hvor meget tid, du bør bruge på hvert barn, men generelt gælder at kortere, hyppigere perioder med aktivitet kan være bedre end lange og udmattende perioder. Så lidt har også ret - det er bedre, at du når bare 10 minutter en gang imellem, end at det skal vare en halv time eller mere:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er også vigtigt, at du udnytter de naturlige perioder i hverdagen, hvor der kan blive trænet lidt. Det gælder f.eks. at ligge på maven. Gør det f.eks. til en vane, at du altid placerer pigerne på maven, når du lægger dem fra dig på gulvet, og de er vågne. Læg dem også altid på maven på puslebordet i forbindelse med skiftning, og lad dem f.eks. ligge på maven, når du sidder med dem på skødet.

Det er vigtigt, at du hjælper dem med at bruge både arme og ben, hjælper dem med at trille, dreje om sin egen akse, flytter legetøj omkring dem og hjælper dem med at bevæge sig mod det. Sæt dig på gulvet på en madras eller et legegulv, så du kan stimulere dem begge godt, når de er vågne - og så det er sikkert at trille omkring.

Det er vigtigt, at du pludrer med dem, at I får sagt en masse forskellige lyde, at I har øjenkontakt, at du synger for dem, bruger sange med fagter osv. Sæt en masse ord på alt, hvad I gør sammen, så de hører dig, ser dig, mærker dig på denne måde.

Lav også ting sammen med storebror, når han er hjemme. Pigerne vil sandsynligvis elske at kikke efter ham, og kontakten mellem dem kan være meget givende:) Far går jeg også ud fra er der, så når han er hjemme, så må I hjælpes med at stimulere alle børn på bedste vis. Jeg kan godt forstå, hvis det ikke er muligt for dig at komme ud af døren og at gå til stimulastik, legestue osv. kan være svært. Du kan på nettet finde mange gode øvelser og små filmklip, der kan give dig lidt inspiration til forskellige aktiviteter og øvelser, som du kan lave med pigerne derhjemme:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.